W przeciwieństwie do innych popularnych urządzeń, takich jak bieżnie czy rowery treningowe, sprzęt wioślarski nie jest szczególnie popularny wśród polskich użytkowników. Być może powodem jest to, że treningu na nim nie można nazwać łatwym. Jednak maszyny do wiosłowania mają jedną zasadniczą zaletę. Z ich pomocą można szybko schudnąć i nadać sylwetce pożądanych kształtów.

 

Dlaczego warto kupić maszynę do wiosłowania?

 

Według badań wioślarstwo ustępuje tylko narciarstwu biegowemu pod względem liczby zaangażowanych mięśni. Kiedy ćwiczysz na wioślarzu, zużywasz ponad 82% układu mięśniowego swojego ciała. Ponadto urządzenia do wiosłowania doskonale rozwijają wytrzymałość, układ krążenia i oddechowy, a także pomagają w przeprowadzeniu efektywnego pełnoprawnego treningu siłowego ramion i pleców. Wioślarstwo to delikatne ćwiczenie, dzięki czemu jest bezpieczne dla osób w każdym wieku, niezależnie od poziomu sprawności fizycznej. Jednak potencjalna biomechanika wiosłowania może zaostrzyć istniejące problemy z plecami. Przed zakupem takiej domowej maszyny do ćwiczeń lepiej skonsultować się z lekarzem i spróbować poćwiczyć na podobnym urządzeniu w centrum fitness.

 

Co to jest maszyna do wiosłowania?

 

Strukturalnie wioślarz jest urządzeniem składającym się z siedziska, rączki, ramy i koła zamachowego. Zajęcia na nim są jak najbardziej zbliżone do wiosłowania na łodzi: w trakcie treningu użytkownik schodzi na siedzisko po szynie, po czym odpychając nogami, plecami i barkami, wraca do pozycji wyjściowej. Dla realizmu treningu niektóre modele maszyn wioślarskich zapewniają nawet wentylator, który symuluje podmuchy wiatru. Tętno mierzy się za pomocą wyjmowanego czujnika (przymocowanego do płatka ucha, w okolicy klatki piersiowej lub szyi) lub łopatki wbudowanej w rączki.

 

Jak wybrać maszynę do wiosłowania?

 

W rzeczywistości podczas wiosłowania obciążane jest całe ciało: obręcz barkowa, mięśnie brzucha, pośladki, nogi, plecy. Zaletą takich treningów jest oczywiście równomierne rozłożenie obciążenia, jeśli ruchy są wykonywane poprawnie. Przy prawidłowej pozycji ciała i kompetentnym podejściu do treningu, wszystkie wysiłki są równomiernie rozłożone między mięśnie obręczy barkowej i mięśnie pośladkowe. W tym przypadku mięśnie pleców odgrywają jedynie rolę pomocniczą, a obciążenie kręgosłupa jest minimalne. Ćwicząc na symulatorze, oprócz aktywności fizycznej, rozwija się koordynacji ruchów. Czynności, które na pierwszy rzut oka wydają się proste, w rzeczywistości wymagają ogromnej koncentracji i koordynacji ciała. Według statystyk podczas jednego intensywnego godzinnego treningu na maszynie do wiosłowania można „spalić” do 800 kilokalorii. Zaleca się wiosłowanie, w tym osobom z umiarkowaną otyłością, są one bezpieczne nawet przy zwiększonym ciśnieniu. Najlepiej jednak skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem ćwiczeń.

 

Ranking

 

1. Zipro Wioślarz powietrzno-magnetyczny Iconsole+ Dash

2. Tunturi Wioślarz magnetyczny Go Row 30

3. vidaXL Wioślarz hydrauliczny (924014)

4. HMS Wioślarz wodny ZW1600

5. Nordictrack Wioślarz powietrzny RW 900 (NTEVRW15920)