Jazda na rowerze to dobry sposób na utrzymanie formy, a nawet utratę wagi. Jednak ze względu na to, że jazda na rowerze na zewnątrz nie zawsze jest możliwa, warto rozważyć alternatywne rozwiązanie - rower treningowy. Skuteczność takiego urządzenia jest porównywalna z bieżnią. Ponadto zajmuje jeszcze mniej miejsca w mieszkaniu i mniej obciąża stawy, umożliwiając treningi użytkownikom w każdym wieku. Przed wyborem roweru treningowego do domu, a także przy zakupie innych podobnych urządzeń, należy zapoznać się z kryteriami wyboru. Mianowicie - z konstrukcją i funkcjonalnością.

 

Projekt symulatora

 

Wybierając rower treningowy do domu, zwróć uwagę na jego cechy konstrukcyjne. Ten rodzaj urządzenia może mieć konstrukcję poziomą, pionową, składaną, przenośną, a nawet rehabilitacyjną. Cechy konstrukcyjne wpływają na komfort użytkowników oraz przestrzeń zajmowaną przez urządzenie.

 

Poziomy

 

W poziomym rowerze stacjonarnym siedzenie jest chowane i umieszczone w tej samej płaszczyźnie co blok pedałów. Podczas treningu użytkownicy mogą przyjąć pozycję półleżącą lub prawie leżącą z całkowicie wyprostowanymi nogami. Pozycja jest uważana za bezpieczną dla dolnej części pleców i pleców, ponieważ prawie nie ma obciążenia na tych częściach ciała. Przy wyborze roweru treningowego na bazie podziału - poziomy czy pionowy, decyzję na korzyść pierwszej opcji należy podjąć, jeśli chodzi:

• dzieci i osoby starsze;

• z chorobami kręgosłupa;

• użytkowników z problemami z plecami.

Zaleca się kupowanie modeli poziomych dla użytkowników, których celem jest odchudzanie, rozwój stawów i więzadeł, korygowanie sylwetki oraz częściowa rekonwalescencja po kontuzji. Wśród zalet takich modeli jest zwiększone bezpieczeństwo. Zaś wady to stosunkowo wysoka cena.

 

Pionowy

 

Konstrukcja bardziej przypomina zwykły rower. Pedały znajdują się pod siodełkiem, dzięki czemu postawa ciała jest jak najbliższa tej, jaką przyjmuje ludzkie ciało podczas jazdy na rowerze. Głównymi podporami są kierownica i siodło, które zapewniają wysoki poziom obciążenia mięśni brzucha, pośladków, obręczy barkowej i nóg. Lista zalet maszyn pionowych zaczyna się od przystępnej ceny. Niektóre modele budżetowe można kupić za mniej niż 500 złotych. Kolejnym plusem są kompaktowe rozmiary ze względu na rozmieszczenie pedałów. Wada to silne obciążenie kolan i kręgosłupa, dlatego takie rowery treningowe nie są odpowiednie dla każdego użytkownika.

 

Przenośny

 

Przenośny rower treningowy to model o minimalnym rozmiarze i wadze do 5 kg. Takie urządzenia, podobnie jak mini steppery, prawie nie zajmują miejsca w mieszkaniu i łatwo można je przenieść w nowe miejsce. Z drugiej strony urządzenie nie posiada siedziska ani kierownicy - ćwiczący będzie musiał siedzieć na krześle, fotelu lub sofie. Symulatory tego typu można wygodnie zabrać ze sobą do pracy, w podróż służbową lub w podróż. Inne zalety to niska cena, wygoda i możliwość przyjęcia niemal każdej wygodnej pozycji podczas treningu. Wadą można nazwać niską wydajnością ze względu na brak stabilizacji pozycji ciała i trudności z równomiernym rozłożeniem obciążenia na obie nogi.